Е.В.Чергенець, А.В.Зайцев, Є.В. Позднишев. Інформаційно-аналітичне забезпечення безпеки підприємництва (збір та пошук інформації). Навчальний посібник. Книга 2

1

Е.В.Чергенець, А.В.Зайцев, Є.В. Позднишев

ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМНИЦТВА (збір та пошук інформації) Книга 2

Киев / Видавець Позднишев / 2007

По вопросам приобретения полного варианта печатной версти обращаться по следующему адресу электронной почты – leon2003@svitonline.com

УДК 796 / ББК 75.715 / П 63
Рецензенти:
кандидат психологічних наук, доцент Пригунов Павло Якович, директор інституту управління безпекою Університету економіки та права «КРОК»;
кандидат економічних наук Харченко Леонід Сергійович, вчений секретар Департаменту спеціальних телекомунікацій та захисту інформації Служби Безпеки України;
експерт з питань безпеки Савченко Сергій Федорович.

Е.В.Чергенець, А.В.Зайцев, Позднишев Є.В.
П 63 Інформаційно-аналітичне забезпечення безпеки підприємництва (збір та пошук інформації). Навчальний посібник. Книга 2./Під заг. ред. Є.В.Позднишева. — К., Видавець Позднишев, 2007, 74 с.
ISBN 966-8830-12-1
ISBN 966-8830-29-6 (2 книга)

В цьму посібнику розкриватися можливості, напрямки, форми та методи збору та пошуку інформації, які використовуються в інформаційно-аналітичній роботі підрозділів служби безпеки підприємств. Книга адресована співробітникам приватних детективних агентств, служб безпеки комерційних фірм, студентам, слухачам, що вивчають відповідні спецкурси, а також тим читачам, які цікавляться питаннями інформаційно-аналітичної діяльності, розвідки і контррозвідки.

Рекомендовано до друку рішенням Наукової Ради Інституту стандартів безпеки. Протокол №4 від 15 березня 2007 р.
 УДК 796
 ББК 75.715
 П 63
ISBN 966-8830-12-1                                         © Є.В.Позднишев, 2007
ISBN 966-8830-29-6 (1 книга)             © Видавець Позднишев, 2007

 ЗМІСТ

ВСТУП…………………………………………………….4
1. Сутність та основні поняття інформаційно-аналітичного забезпечення безпеки підприємництва (ІАЗБП)…6
2. Основні сфери одержуваної інформації…………..16

3. Види інформації…………………………………….19

4. Джерела інформації………………………………..24

ВИСНОВКИ……………………………………………72
ЛІТЕРАТУРА……………………………..…………….73

Усі зауваження, доповнення і пропозиції автори просять присилати за адресою
E-mail:leon2003@svitonline.com.

Авторські права захищені

Виготовлення піратських ксерокопій карається законом (див. главу 36 Цивільного кодексу України, статтю 176 Кримінального кодексу України)

Інформаційний сайт з книгами видавця Позднишева Є.В. http://www.is.svitonline.com/leon2003/

Попереджений значить озброєний

В умовах глобальної інформатизації всіх сфер життя практично неможливо приймати ефективні рішення без їх всебічного і об’єктивного інформаційного забезпечення. Ризик використання неповної або необ’єктивної інформації в управлінських рішеннях сьогодні істотно впливає на успіх як конкретної комерційної операції, так і в цілому підприємницької діяльності. В умовах обмежених можливостей отримання суб’єктами вітчизняного підприємництва необхідної їм інформації через відсутність певних правових норм, методи інформаційно-аналітичної роботи виступають основним засобом формування інформаційних ресурсів усіх видів підприємств.
Усе це має безпосереднє відношення до діяльності співробітників структур служб безпеки підприємств. За таких обставин сучасний фахівець з питань безпеки підприємництва повинен вміти грамотно здійснювати пошук та збір інформації необхідної для його діяльності та діяльності його підприємства, оцінювати та використовувати її. Виходячи з цього велике значення має володіння відповідними фахівцями основними формами, методами та досвідом формування інформаційних ресурсів підприємства та основ їх використання у інтересах захисту безпеки підприємств.
Актуальним є питання: «Які якості необхідні працівнику служби безпеки підприємства для проведення збору та пошуку інформації?». Дослідження проведені одним з авторів цієї книги показали, що фахівці у цій галузі в залежності від своїх психологічних особливостей тяжіють одні до пошуку інформації, інші до її аналізу. Причому перші в деякій мірі вважають себе важливішими.
Результати дослідження показали, що природними та напрацьованими якостями, вкрай необхідними працівникові служби безпеки фірми для збору та пошуку інформації, є наступні:
- феноменальна пам’ять;
- спостережливість, вміння помічати дрібні деталі;
- знання практичної (оперативної) психології;
- знати різноманітні хитрощі і пастки, які використовують колеги з інших фірм.
- вміти відрізняти факти від домислів;
- вміти відрізняти і визначати для себе істотне від неістотного;
- добре розбиратися в людях;
- вміти ладити з людьми в важких умовах;
- проявляти допитливість, але без надокучливості;
- приділяти належну увагу деталям;
- знати, коли треба мовчати;
- комунікабельність.

1. Сутність та основні поняття інформаційно-аналітичного забезпечення безпеки підприємництва (ІАЗБП)

Безпека підприємства – це стан стійкої життєдіяльності, за якого забезпечується реалізація основних інтересів і приоритетних цілей підприємства, захист від зовнішніх і внутрішніх дестабілізуючих факторів незалежно від умов функціонування. Основна мета забезпечення безпеки підприємства – виключення можливості нанесення йому збитків або упущення вигоди та забезпечити ефективну його діяльність і якісну реалізацію всіх операцій та угод.
Заходи безпеки підприємства реалізуються у таких формах:
1. охорона (фізична та технічна);
2. режим (упровадження відповідної системи захисту інформації підприємства);
3. інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності підприємства (комерційна розвідка).

Місце інформаційно-аналітичного забезпечення безпеки підприємництва (ІАЗБП) в загальній системі організації безпеки підприємства.
Комерційна розвідка– це сукупність заходів щодо збору й обробки інформації про стан і можливі перспективи діяльності суб’єктів відповідного ринку, які здійснюються за допомогою спеціальних методів силами комерційних підприємств, фірм, банків або спеціалізованих організацій (установ). Сьогодні комерційна розвідка в тому чи іншому обсязі здійснюється практично всіма підприємствами та банками. Більше того, результати розвідки значною мірою впливають на якість прийняття управлінських рішень, а отже, і на розвиток комерційних підприємств загалом. Тому комерційна розвідка є досить привабливою формою діяльності сил безпеки, але, враховуючи значну її особливість, ефективно реалізувати таку форму вдається далеко не всім.
Термін «комерційна розвідка» дуже близький до терміну «інформаційно-аналітичне забезпечення безпеки підприємництва» (ІАЗБП).
ІАЗБП – це вид інформаційно-аналітичного забезпечення підприємницької діяльності шляхом добування, обробки і надання керівництву необхідної інформації. Воно необхідне при оцінці обстановки і прийнятті рішення на відповідному стратегічному, оперативному та тактичному рівнях в інтересах розвитку підприємства.
Головна мета ІАЗБП – це своєчасне викриття на ранній стадії заходів безпосередньої підготовки певних сил для нанесення економічних збитків підприємству та забезпечення відповідних їм дій, а також добування необхідної інформації для планування, підготовки і проведення заходів з метою недопущення можливих дій.
У всіх випадках ІАЗБП передбачає своєчасне добування відомостей, які б виключали несподівані шкідливі дії певних сил, своєчасно попередив керівництво щодо спланованих дій та інших дій, які готують певні сили з метою нанесення шкоди.
ІАЗБП за масштабами поділяється на стратегічне, оперативне та тактичне.
Як правило, підприємства забезпечують роботу своїх сил безпеки у всіх сферах інформаційної уваги і використовують інформацію: у сферах інтересів — як стратегічну для прийняття рішень щодо довгострокових угод, договорів, планування перспектив розвитку підприємства, у сферах впливу — як тактичну для прийняття рішень щодо співробітництва з партнерами, інвестування (вкладання) коштів у нові проекти, протидії недобросовісній конкуренції, визначення поведінки на ринку в той чи інший проміжок часу; у сферах безпосередньої інформаційної діяльності — як оперативну для прийняття рішень щодо безпосереднього здійснення конкретної операції, укладання конкретної угоди.
У залежності від сфери дій, характеру вирішуємих задач та залучених сил і засобів ІАЗБП можна умовно поділити на ІАЗБП місцеве, районне, обласне, регіональне, державного та міжнародного масштабу.
Керівництво ІАЗБП здійснюють керівники відповідного підприємства, а безпосереднє – начальники служб безпеки (СБ) підприємства.
Органи управління ІАЗБП – це збірне найменування управлінь, відділів та інших постійних (штатних) та тимчасово створених (позаштатних) органів у системі СБ підприємства.
Для прикладу приведемо типову структура органів аналітичної роботи банку. До її складу входять керівник банку, необхідні підрозділи банку, підрозділ безпеки банківської діяльності та його відділ інформаційно-аналітичного забезпечення
Основним змістом управління ІАЗБП є збір і аналіз даних з обстановки щодо вірогідних сил та підпорядкованих сил і засобів, прийняття рішення щодо їх застосування та всебічного забезпечення.
Організація ІАЗБП – це комплекс організаційних і практичних заходів, щодо розробки змісту, способів дій, термінів і послідовності виконання силами й засобами СБ підприємства інформаційних завдань на відповідному рівні.
Організація ІАЗБП включає в себе:

  1. усвідомлення мети й завдань ІАЗБП;
  2. прийняття рішення на організацію та ведення ІАЗБП;
  3. постановка завдань виконавцям;
  4. планування ІАЗБП;
  5. підготовка необхідних сил та засобів ІАЗБП для виконання завдань;
  6. узгодження зусиль та засобів ІАЗБП згідно з завданнями (об’єктами), часом і способами виконання;
  7. управління силами і засобами ІАЗБП;
  8. всебічне забезпечення сил та засобів ІАЗБП;
  9. контроль за виконанням відданих розпоряджень.

Планування ІАЗБП включає:
1. врахування приоритетних та актуальних напрямків розвитку діяльності підприємства
2. визначення сил та засобів ІАЗБП;
3. визначення місць розміщення сил і засобів ІАЗБП;
4. визначення послідовності, способів та термінів виконання ІАЗБП;
5. розробка плану ІАЗБП;
6. деталізація завдань та об’єктів ІАЗБП;
7. визначення зон оглядового, детального ІАЗБП та об’єктів особливої уваги;
8. встановлення необхідної періодичності ІАЗБП за визначеними об’єктами;
9. розподіл сил та засобів ІАЗБП згідно з завданнями і об’єктами у відповідності з їх можливостями.

В основі ІАЗБП лежить інформаційно-аналітична діяльність.
Інформаційно-аналітична діяльність (ІАД) – це творчий процес в системі ІАЗБП різного рівня, який включає комплекс заходів, що організується і проводиться СБ підприємства та їх структурними підрозділами з метою збору та обробки необхідних відомостей з ряду питань і на підставі проведеної роботи – розробки інформаційних (інформаційно-аналітичних) документів для керівництва на відповідному рівні.
Інформаційно-аналітична діяльність включає в себе різноманітні інформаційно-аналітичні роботи.
Інформаційно-аналітична робота (ІАР) — це комплекс заходів, які проводяться підрозділами ІАЗБП з метою збору та обробки необхідних відомостей з ряду питань і на підставі проведеної роботи – розробки інформаційних (інформаційно-аналітичних) документів для керівництва підприємства.
Основним в організації інформаційно-аналітичної роботи є визначення сфер і об’єктів інформаційної уваги, що дає змогу конкретизувати дану роботу, сконцентрувати зусилля сил безпеки на найважливіших її напрямках. Враховуючи специфіку діяльності банків та структуру їх інформаційного простору, сфера інформаційної уваги може включати: сферу інтересів, яка може бути представлена інформацією про об’єкти, регіони, галузі економіки, до яких прагне проникнути банк у майбутньому, події, які характеризують відповідні ринки; сферу впливу, яка характеризується інформацією про події, об’єкти, можуть здійснювати вплив на поточну діяльність банку; гру безпосередньої інформаційної діяльності — інформацію про об’єкти та події, які характеризують або впливають на проведення тієї чи іншої банківської операції, що здійснюється в банку на даний час.
Організація інформаційно-аналітичної роботи (ІАР) на підприємстві включає в себе:
1. Визначення сфер і об’єктів інформаційної уваги підприємства.
2. Визначення мети і завдань ІАР.
3. Підбір і підготовка сил і засобів для ІАР
4. Планування роботи.
5. Визначення і поставлення завдань виконавцям.
6. Забезпечення ІАР.
7. Контроль діяльності сил і засобів, що беруть участь в ІАР.
Елементи ІАР:

  1. збір та пошук інформації (головний, найважчий і визначальний);
  2. облік, попереднє вивчення, інформаційно-аналітична обробка, формулювання висновків,
  3. підготовка інформаційних (інформаційно-аналітичних) документів.

В основі ІАЗБП лежить безперервна робота з інформацією, яка знаходиться в більш широкому понятті під назвою відомості.
Відомості діляться на такі головні групи:

  1. Чутки, думки – це відомості самого низького рівня достовірності, але дуже високого ступеню новизни й оперативності.
  2. Знання – це відомості, які циркулюють у системах зв’язку і розширюють наші пізнання у якійсь певній галузі.
  3. Дані – це відомості, які накопичуються у сховищах, але не циркулюють у системах зв’язку, тобто це відомості, що зберігаються, але не піддаються аналізу і пересилці.
  4. Шум” – це усі неупорядковані, незрозумілі або зайві відомості, що циркулюють у системі. Вони не приносять ніякої користі і запорошують систему зв’язку.
  5. Інформація – це відомості, що розраховані на певного споживача, що використовуються в управлінні, знімають невизначеність, роблять людину більш обізнаною у потрібному їй питанні по якому у подальшому буде прийматися рішення.

Інформація – це „чистий прибуток” комерційної розвідки, який передається для використання керівним органам підприємства, банку. Інформація – це той засіб, за допомогою якого комерційна розвідка здійснює вплив на проведення і розробку політики підприємства, банку. Комерційна розвідка виправдовує своє існування наданням інформації.

Засоби одержання інформації:

1. збір інформації, що міститься в засобах масової інформації, включаючи офіційні документи, наприклад, судові звіти;
2. використання відомостей, поширюваних службовцями конкуруючих фірм;
3. біржові документи і звіти консультантів;
4. фінансові звіти і документи, що знаходяться у розпорядженні маклерів;
5. виставкові експонати і проспекти, брошури конкуруючих фірм;
6. звіти комівояжерів своєї фірми;
7. вивчення продукції конкуруючих фірм;
8. використання даних, отриманих під час бесід із службовцями конкуруючих фірм (без порушення законів);
9. замасковані опитування і “виуджування” інформації у службовців конкуруючих фірм на науково-технічних конгресах (конференціях, симпозіумах);
10. бесіди про найом на роботу із службовцями конкуруючих фірм (хоча опитуючий зовсім не має наміру приймати даної людини в свою фірму);
11. так звані “помилкові переговори” з фірмою-конкурентом щодо придбання ліцензії;
12. наймання на роботу службовця конкуруючої фірми для отримання необхідної інформації.
В залежності від важливості вся пошукова інформація розподіляється на три категорії:
1. Відомості, що вимагають негайної реакції керівництва підприємства:
- про безпосередню підготовку сил і засобів конкурентів до розв’язування конфлікту (кризової ситуації);
- приведення сил і засобів конкурентів у вищий ступінь готовності ;
- розгортання і зосередження сил тощо.
2. Відомості, що не вимагають негайної реакції, але мають важливе значення для прийняття рішення:
- нові або підтверджуючі дані про активізацію дій конкурентів по відношенню до свого підприємства, банку;
- розробку або прийняття на виробництво якісно нових зразків техніки, а також удосконалення старих;
- дані про будівництво або вдосконалення об’єктів промисловості, інфраструктури тощо.
3. Відомості, які у даний час не справляють безпосереднього впливу на характер рішень:
- про стан розвитку підприємств конкурентів;
- про економічний потенціал розвідуємого об’єкту;
- наукові відкриття конкурентів у питаннях розробки й удосконалення зразків виробництва;
- в ході конфлікту (кризової ситуації) — це відомості про глибокі резерви конкурентів тощо.
Пошукові матеріали – це матеріальні носії пошукової інформації (друковані документи, фотографії, аудіо та відеокасети, стрічки, магнітні дискети, диски CD, DVD тощо), тобто документально зафіксовані результати цілеспрямованої діяльності сил та засобів ІАЗБП, які, як правило, потребують спеціальної обробки. До них можна віднести також чутки, думки як первинну, але недостовірну інформацію для роздумів працівника служби безпеки.
Пошукові відомостівид пошукової інформації, яка не підлягала обробці і отримана в результаті систематизації й узагальнення пошукових матеріалів органами ІАЗБП.
Пошуки відомості не завжди дають повне уявлення щодо того чи іншого питання (об’єкту). Вони часто носять розрізнений, суперечливий характер. Тому всі добуті пошукові відомості збираються і обов’язково доповідаються керівництву СБ підприємства, де здійснюється їх подальша обробка аналітиками або інформаційними (інформаційно-аналітичними) підрозділами.
Оброблені пошукові відомості силами ІАЗБП з висновками (прийнятим інформаційним рішенням щодо даного питання чи об’єкту) та оформлені у вигляді певного документу прийнято називати одержаними даними.
Одержані дані – це оброблені силами ІАЗБП пошукові відомості, що ґрунтуються на зібраних, використаних та оцінених фактах, що викладені в певному порядку і такі, що дають ясне уявлення з конкретного питання (об’єкта).
Дані можуть стосуватися невеликого окремого питання або більш широкого питання.
Одержана інформація – це знання з певних питань, які отримані внаслідок обробки отриманих пошукових відомостей і викладені в зручній формі для доповіді керівництву та інформування інших зацікавлених інстанцій. Одержана інформація — це сукупність узагальнених пошукових відомостей та даних щодо об’єкту (особи, явища, завдання) ІАЗБП, необхідних для прийняття обґрунтованих рішень відповідними споживачами інформації.
Одержана інформація використовується в практичній роботі керівниками підприємства всіх рівней у процесі управління виробничим процесом.
Обсяг та зміст одержаної інформації, яка необхідна споживачам на різних рівнях, залежить, від масштабу та важливості рішень, які приймаються. Чим масштабніше, важливіше рішення, тим більша за обсягом та різноманітніша за змістом інформація необхідна для його підготовки та прийняття.
Одержана інформація відіграє важливу роль, разом з тим вона обмежена і забезпечує ту чи іншу інстанцію лише вихідними відомостями для прийняття відповідним керівником підприємства рішення.
Інформація повинна бути практично корисною для адресатів, для тих, хто її використовує.
Інформаційний ресурс підприємства – це сукупність юридичної, фінансової, ділової, технічної, технологічної та іншої інформації, яка є в розпорядженні підприємств і використовується ними для забезпечення виробництва, проведення комерційних операцій, надання послуг, а також для управління їхньою діяльністю.
В основі формування інформаційних ресурсів лежать методи збору інформації, характерні для розвідувальної діяльності. Тому заходи інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності підприємства насамперед будуть ґрунтуватися на засадах комерційної розвідки.
Аутентифікація інформації — встановлення справжності інфор­мації виключно на основі внутрішньої структури самої інформації, не­залежно від її джерела.
Дезінформація — спосіб маскування, який полягає у навмисному поширенні неправдивої, перекрученої інформації про об’єкти, їх склад і діяльність, а також імітацію їхньої діяльності.
Документована інформація — зафіксована на матеріальному носії інформація з посиланням на джерело її походження.
Достовірність інформації — відповідність отриманої інформації дійсності (об’єктивність інформації). Достовірність передбачає відпові­дність дійсності у часі, за місцем, складом учасників явищ тощо.
Інформація з обмеженим доступом — таємна та конфіденційна інформація.
Джерело інформації — власник (носій) інформації, яка представле­на у відповідній матеріальній формі.

1 комментарий к “Е.В.Чергенець, А.В.Зайцев, Є.В. Позднишев. Інформаційно-аналітичне забезпечення безпеки підприємництва (збір та пошук інформації). Навчальний посібник. Книга 2”

  1. Книги Е.Позднышева » Архив блога » Е.В. Позднышев. Інформаційно-аналітичне забезпечення безпеки підприємництва (збір та пошук інформа пишет:

    [...] Читать подробнее… [...]

Оставить комментарий или два

Пожалуйста, зарегистрируйтесь для комментирования.